blog Očami Michaely

Recenzia filmu Čiara – blog Očami Michaely

blog Očami Michaely
Foto z filmu Čiara.

Sú chvíle v mojom živote, keď mi neprekáža, že nevidím. No, sú aj také chvíle, že mi je to ľúto. Posledne som si práve pri vzhliadnutí predpremiéry filmu Čiara povedala, že je to škoda.

,,Škoda,  že to nemôžem vidieť na vlastné oči.“

Je to úžasný film nabitý emóciami, ktoré vás po celý čas držia v napätí a vy do posledného momentu netušíte, ako to dopadne. Nechcem vám poodhaliť dejovú líniu, pretože ani tisíc podrobných opisov by nevystihlo silu, ktorou tento film od režiséra Petra Bebjaka oplýva. Tá sila je skrytá v samotnom prostredí, v ktorom sa natáčal. Po celý čas som mala zimomriavky, pretože scenár, ktorý je písaný rukou skvelého scenáristu Petra Balka, je podložený reálnou udalosťou, čo pridávalo na vážnosti príbehu odohrávajúcom sa na slovensko-ukrajinskom pohraničí.

blog Očami Michaely
Foto z filmu Čiara.

Herecké výkony hlavných postáv Tomáša Maštalíra, Zuzany Fialovej, či Emílie Vášáryovej a ich ukrajinských kolegov podčiarkujú hlboký umelecký zážitok. Veď stvárniť reálne postavy, ktoré si skutočne prešli životom v pohraničnej oblasti, chce veľkú odvahu a hlavne ešte väčšie nasadenie. Dôveryhodnejšie zvládnutie postáv som už dávno nespozorovala. Tak, ako ich dokázali precítiť a dať im  svoje osobné príbehy a vložili do postáv veľký kus zo seba, je hodné obdivu.

Všetky tieto zážitky z filmu ešte viac umocňovala hudba. Tá sa niesla celým filmom a dokresľovala jeho hlbokú myšlienku, ktorá vo mne pretrváva až do teraz. Myšlienku na životy ľudí, ktorí aby prežili, musia často krát bojovať s tenkou čiarou zákona. Ak ju prekročia, musia znášať dôsledky. Takýchto ľudí nemôžeme súdiť, lebo ak by sme sa aj ocitli v podobnej situácii, konali by sme pravdepodobne rovnako. Každý z nás má v živote čiaru osudu a je na nás, či bude rovná alebo či sa bude kľukatiť v spleti našich rozhodnutí.

Michaela Haneková – kultúrna atašé pre OZ E-ženy

Odporúčam tento film do pozornosti každému divákovi, ktorý má rád hodnotný film, pretože Čiara má veľkú výpovednú hodnotu a nenechá vás chladným voči osudom jej hrdinov.